16 april opent het Tall Ships Experience Center!

7-4-2021  Harlingenboeit

HARLINGEN – Op vrijdag 16 april opent burgemeester Roel Sluiter van Harlingen het Tall Ships Experience Center.

Vrijdag 16 april opent het Tall Ships Experience Center!

Aan de Nieuwe Willemshaven 5 vinden Harlingers, Friezen, toeristen en andere geïnteresseerden vanaf dat moment heel veel informatie over de geschiedenis van de Tall Ships, de races en de ontwikkeling van het grootse nautische spektakel in Harlingen. Jongeren die overwegen in juli 2022 als trainee mee te varen tijdens de race, vinden er bovendien heel veel inspiratie en leren alles over de voorbereiding op de reis van hun leven.

De opening van het Tall Ships Experience Center is tevens het startschot voor de wervingscampagne voor trainees. Jongeren van 15 tot 25 jaar kunnen zich vanaf 16 april aanmelden als trainee en worden in aanloop naar juli 2022 voorbereid middels workshops en trainingen. Niet alleen voor de zeiltocht zelf, maar bijvoorbeeld ook over het opzetten van crowdfunding voor het bekostigen van hun reis. Gedeputeerde Sander De Rouwe zal de wervingscampagne op een bijzondere wijze starten vanaf de Bark Europa, een tallship dat voor de gelegenheid is afgemeerd aan de kade bij het Experience Center.

Stichting Harlingen Sail, die de Tall Ships Races namens de gemeente Harlingen organiseert, presenteert op 16 april ook de eerste hoofdsponsor van het evenement. Middels het ondertekenen van de sponsorovereenkomst, wordt een belangrijke stap gezet in de financiering van het evenement in juli 2022, waar -corona en weder dienende- tenminste 300.000 bezoekers worden verwacht.

De opening van het Experience Center, de start van de traineewerving en het presenteren van de hoofdsponsor vinden plaats aan de Nieuwe Willemshaven 5 te Harlingen. Vanwege COVID-19 kan er helaas geen publiek bij aanwezig zijn.

HARLINGEN ZOEKT INITIATIEFNEMER VOOR EEN NIEUWE INVULLING VAN DE WAGON

19-12-2020  Harlingen Boeit

HARLINGEN – De gemeente Harlingen is op zoek naar een (maatschappelijke) ondernemer die de uitdaging aangaat om tot een passende invulling van de wagon te komen.

Harlingen zoekt initiatiefnemer voor een nieuwe invulling van de wagon

De wagon is in eerste instantie aangeschaft om er een sanitaire voorziening in te realiseren. Daar is uiteindelijk niet voor gekozen. De wagon is uiteindelijk in gebruik genomen als informatiepunt. Inmiddels is de conclusie getrokken dat het huidige gebruiksdoel van de wagon niet meer passend is en dat wij op zoek zijn naar een initiatiefnemer voor een nieuwe invulling van de wagon.

Heeft u een goed initiatief voor een andere invulling van de wagon? Wij horen ze graag!

De wagon is gevestigd op de Willemshaven, binnen de Willemshaven zijn meerdere bijzondere objecten gevestigd. Uw initiatief moet passen binnen het Willemshaven gebied. De gemeente wil het gebied laten uitgroeien tot een plek waar inwoners, toeristen en ondernemers graag naar toe komen. Uw plan moet hier mede aan bijdragen.

Voorwaarden

  • Publiektrekker die voor reuring zorgt;
  • Voorkeur gaat uit naar een functie en/of activiteiten welke het hele seizoen kunnen plaatsvinden;
  • Commerciële of maatschappelijke initiatieven zijn beide mogelijk, we hebben geen voorkeur;
  • We zoeken het leukste idee dat het beste past binnen het Willemshaven gebied!

Waar moet u rekening mee houden?

  • De wagon is ca. 17,25 meter lang en 2,44 meter breed. Voor de exacte maatvoering kunt u tekeningen opvragen bij de gemeente;
  • Er is alleen stroom aanwezig;
  • Gebruik van het terras is mogelijk, geen overkappingen;
  • Buitenzijde van de wagon dient in tact te blijven, binnenzijde mag aangepast worden naar het idee van de nieuwe invulling van de wagon;
  • De wagon is te huur, beschikbaar per 1 april 2021 en in overleg eerder.

Proces

Geef uw initiatief uiterlijk 20 januari 2021 aan de gemeente Harlingen door via info@harlingen.nl. De selectiecommissie zal alle initiatieven beoordelen, tevens zullen alle initiatieven getoetst worden of het binnen het bestemmingsplan past. Daarna zal er een selectie gemaakt worden om de leukste ideeën te pitchen voor de selectiecommissie van de gemeente Harlingen. De gemeente Harlingen heeft het recht om de verhuur niet te gunnen.

Meer informatie?

Neem contact op met Kirsten Kallenkoot via 14 0517 of mailadres info@harlingen.nl.

HET BROUWDOK NIEUWJAARSBORREL 2021

HARLINGEN – Met zijn allen proosten we op de toekomst!

Het Brouwdok organiseert voor biermaten, familieleden, collega’s en gelegenheidsvrienden een Online Nieuwjaarsborrel op 16 januari. Wees er ook bij en verras je vrienden, collega’s of werknemers op een prachtige start en een toost op de toekomst.

We willen graag met jullie allen proosten op het nieuwe jaar. Daarom organiseren we op 16 januari een Brouwdok Nieuwjaarsborrel. We hebben Bier Troubadour Jan Nota zover gekregen uitleg te geven over onze bieren en onze gedeelde bierliefde te bezingen. De bierpakketjes staan klaar, gevuld met wel heel bijzonder Brouwdokbier.

Een bierproeverij kost dit jaar €20,21 en daarvoor krijg je vier avontuurlijke bieren en glas. Te weten: een Slim Simmer, een Walvis, een Vlaams Paard en een choco-stout, een origineel save-the-ales glas en een hele avond vermaak. Tevens word je opgezadeld met een beeld dat je nimmer van je netvlies krijgt.

Wij kunnen niet wachten!

Hopelijk zien we jou, je biermaten, familieleden, collega’s of gelegenheidsvrienden op zaterdagavond 16 januari! Om 20:21 gaan de trossen los!

OMROP FRYSLÂN ZENDT PROGRAMMA UIT OVER DE BOUW VAN HET REPLICASCHIP WITTE SWAEN

26-12-2020 Harlingen Boeit

HARLINGEN – De Witte Swaen, destijds het expeditieschip van Willem Barentsz dat woeste zeeën wist te verkennen, heeft in loop der tijd in Harlingen een nieuw leven gekregen.

Omrop Fryslân zendt programma uit over de bouw van het replicaschip Witte Swaen

Al ruim tien jaar wordt er met man en macht in Harlingen gewerkt aan de bouw van het replicaschip. In 2018 bereikte het team een mijlpaal met de tewaterlating en werd het schip gedoopt door Prinses Margriet. In de vervolgjaren is er verder gebouwd aan het schip, met als doel het schip uit te laten varen naar Nova Zembla.

In de vierdelige serie ‘De Witte Swaen’ geeft Omrop Fryslân je een kijkje achter de schermen bij de bouw van dit unieke proces. Een verscheidenheid aan vrijwilligers, de historie en de traditionele bouwstijl komen aan bod. In de serie wordt het proces van de laatste maanden van de bouw gevolgd. Zo komt in de eerste aflevering Gerald de Weerdt, initiatiefnemer en bouwmeester van het project aan bod. De Weerdt deed jarenlang onderzoek naar de scheepsbouw uit de 16e en 17e eeuw. “Ik raakte gefascineerd door de slimme Hollandse bouwmethode, die zorgde voor een groei in de Hollandse scheepvaart in de Gouden Eeuw.” In de aflevering neemt hij de kijker mee in de literatuur van destijds die weerspiegeld wordt in de scheepswrakken die gevonden zijn in de Noordoostpolder en de Waddenzee. “Door de Witte Swaen na te bouwen kunnen we de theorieën van onder anderen Nicolaas Witsen testen.”

Van een meubelmaker en houtbewerker tot mantelzorger

In het tweede deel maken we kennis met Kees Visser, een gepensioneerde meubelmaker die al zeven jaar meewerkt aan de Witte Swaen. Van het buigen van de gangen tot het plaatsen van de dekbalken, grof en zwaar werk maar Visser pakt het werk wel aan. “Het is nogal wennen, het is heel anders werken voor een meubelmaker.” We kijken mee op de werf en naar de grote groep vrijwilligers die dit met z’n allen aanpakken. “Het zijn mensen met verschillende achtergronden en disciplines, wat eveneens lijkt op het werken in de 16e eeuw waar ook niet iedereen dezelfde papieren had.”

Het verhaal wordt de week daarop opgepakt door Nico Huisman. Huisman werkt graag met hout, zo bouwt hij violen en heeft vroeger voor zijn eigen zeeschouw de masten en zwaarden gemaakt. De masten voor de Witte Swaen maken, was voor hem een hele uitdaging. “Ik lag er wel eens wakker van maar toen de eerste gelukt was kreeg ik er vertrouwen in.” In zijn werkplaats is hij druk bezig met onderdelen voor het schip van Willem Barentsz.

In de vooreerst laatste aflevering zijn we bij Ineke van Santen. Naast haar werk als mantelzorger is zij één dag per week aan het werk op de werf. Via een timmercursus voor vrouwen kwam ze op de Barentszwerf terecht. “Ik ben gek op ‘âld guod’ en heb bewondering voor de mannen in de 16de eeuw, die zonder te weten of ze wel weer terug zouden komen, toch vertrokken naar onbekende oorden.” Ze leert op de Bataviawerf in Lelystad van traditioneel zeilmaker Anne Willem Bosma hoe ze zeilen moet naaien.

  • Het verhaal van de Witte Swaen en haar vrijwilligers is vanaf 4 januari om 17.15 uur te volgen bij Omrop Fryslân. De serie is geproduceerd door Bernard Kramer.

Willemshaven krijgt toeristische plattegrond

Omdat er inmiddels erg veel gebeurt in en rond de Willemshaven, is er een toeristische plattegrond gemaakt, met daarop alle bezienswaardigheden. Daarmee wordt het voor toeristen duidelijker wat er allemaal te doen is. De eerste versie van de folder met plattegrond is vandaag overhandigd aan wethouder Paul Schoute.

De toeristische plattegrond is een idee van Willem Koornstra (Dromen Aan Zee, van onder andere de Havenkraan en Vuurtoren) en zijn dochter Marjolein Koornstra (communicatie- en marketingbureau Wasiliana). Ze zetten met de plattegrond alle ondernemers en stichtingen die actief zijn in en rond de Willemshaven letterlijk en figuurlijk op de kaart. De speelse plattegrond is ontworpen door tekenaar Dolf Siere, die gespecialiseerd is in het maken van maritieme illustraties.

De folder is vanaf deze week verkrijgbaar bij het toeristisch informatiepunt en daarnaast is de plattegrond online beschikbaar op www.willemshaven.nl. In het voorjaar van 2021 zal voor de start van het nieuwe toeristische seizoen ook een Duitse en Engelse vertaling gemaakt worden, zodat ook alle buitenlandse bezoekers de Willemshaven weten te vinden.

De Willemshaven in Harlingen maakt een razendsnelle ontwikkeling door tot een zeer aantrekkelijk toeristisch-recreatief gebied. De afgelopen tijd hebben vele ondernemers zich er gevestigd en zijn er verschillende leuke nieuwe initiatieven ontstaan. Zo hebben Bierbrouwerij Brouwdok en visrestaurant Vitamine Zee hun plek verworven op de haven, is het gereconstrueerde schip van Willem Barentsz de ‘Witte Swaen’ te bewonderen en worden de voormalige loodsen steeds verder gevuld met educatieve bezoekerscentra voor onder andere de Tall Ships Races. Ook zijn er twee heel bijzondere hotels gevestigd in industriële objecten: de trechter en de havenkraan.

De ontwikkeling van de plattegrond is deels (50%) gefinancierd door het aanklikmodel van Bestemming Noardwest.

FRIES BLAUW VOORLOPIG NIET OP DE WILLEMSHAVEN

07-12-2020 Harlingen Boeit

HARLINGEN – Voorlopig trekt Stichting Fries Blauw zich terug uit Loods 5 op de Willemskade.

Fries Blauw voorlopig niet op de Willemshaven

De stichting focust eerst op de uitvoer van inhoudelijke activiteiten, die begin 2021 van start gaan in Harlingen. Huisvesting op een unilocatie verschuift derhalve naar later datum.

Wat achterblijft in Loods 5 is de € 190.000 die de gemeente destijds zou bijdragen aan Fries Blauw voor de aankoop van de panden op de Voorstraat en Heiligeweg. Die aankoop ging niet door. Het genoemd bedrag bleef in reserve en is op verzoek van Fries Blauw door de gemeenteraad voorzien van een nieuw oormerk en wel ten behoeve van alle huidige en toekomstige gebruikers van Loods 5. Dat betekent dat het bedrag dat eerst gereserveerd stond voor Stichting Fries Blauw nu aangewend wordt voor het upgraden van het gemeentelijk vastgoed in de zin van: het verhogen van het totaal vloeroppervlak en het verbeteren van nutsvoorzieningen en sanitair. De hoofdentree is inmiddels gerealiseerd als toegangspoort voor grote bezoekersstromen.

Dat Fries Blauw zelf niet lijkt te profiteren van het upgraden van Loods 5 is desgevraagd van ondergeschikt belang: ‘Belangrijker is dat de financiële middelen beschikbaar bleven voor de nieuwe toeristische hot-spot die de Willemshaven steeds meer wordt. Samenwerken en elkaar business gunnen, dat zijn de pijlers onder ‘Harlingen, welkom aan zee’ en daar is deze ontwikkeling een voorbeeld van.’